Nácek vs. útla žena. Karikaturista si po proteste kresťanských aktivistov vytvoril alternatívnu realitu

Protest proti Istanbulskému dohovoru (Zdroj: SITA)

KOMENTÁR Mať vlastný názor je jedna vec, druhá prezentovať ho znásilnením očividnej pravdy, aj keď ide o satiru, ktorú treba brať s veľkou rezervou. Táto veta je venovaná populárnemu karikaturistovi, ktorý po včerajšom tichom proteste kresťanských aktivistov vykreslil myšlienkový duel odporcov a zástancov Istanbulského dohovoru ako stret vygumovaného násilníka a nevinnej žienky.

Tvorba politickej a spoločenskej satiry nie je exaktnou novinárskou disciplínou ako napríklad investigatíva a je pri nej prípustný takpovediac veľký úlet. Čo však robiť, ak autor prekročí priepustnú mieru až príliš?

Priestor pre podobné zamyslenia otvára najnovšia kresba najznámejšieho slovenského karikaturistu Shootyho (Martina Šútovca), ktorú nazval Dva svety a včera bola uverejnená na webe Denníka N.

Je zrejmé, že ňou reflektoval utorkový protest proti Istanbulskému dohovoru, ktorý sa uskutočnil na Námestí slobody v Bratislave. Dôvodom protestu bola pasivita prezidentky Čaputovej, ktorá odmieta zamietavé stanovisko SR pri tomto dokumente oznámiť Rade Európy.

Na kresbe vidno dve postavy. Vľavo je vyobrazený svalnatý, holohlavý a na pohľad hlúpy chlapík v bombere s bývalým logom ĽSNS obutý v kanadách, pričom drží transparent v znení Zastavme zlo z Istanbulu.

Oproti nemu stojí o poznanie útlejšia a slušne oblečená žena s blond vlasmi nahodená v nenápadnom oblečení, ktorá pre zmenu drží transparent Zastavme zlo z Bystrice, tá je považovaná za baštu Kotlebovej strany.

Nie je to pravda, ale mohla by byť

Odkaz podobnej tvorby je zhruba nasledovný. Proti Istanbulskému dohovoru včera protestovali a dlhodobo proti nemu protestujú najmä nacisti, ľudáci a kotlebovci. Na opačnom brehu stoja nevinné ženy ochotné bojovať za svoje práva.

Niekde v pozadí potom cítite svojskú interpretáciu celkového kontextu. Gender ideológia v tomto dokumente neexistuje (prípadne, že je to super vec) a odpor Slovákov tkvie v ich obavách, že nám ID ukrojí z patriarchátu a možnosti mlátiť ženy (či niečo podobné).

Podobné úvahy si môžete osvojiť však len vtedy, ak patríte k najtvrdšiemu jadru bratislavskej kaviarne, potratili ste rozum alebo ste včerajší protest minuli oblúkom. Apropo, keď Shooty hovorí pri karikatúre o dvoch svetoch, žiada sa dodať, že ďalší si vytvoril on sám.

K skutkovému stavu v tom reálnom, ktorý je v rozpore s karikaturistovými dezilúziami, sa totiž žiada dodať niekoľko poznámok. A tie sú opreté o uchopiteľné dôkazy, nie o predsudky kreované vlastnou sociálnou bublinou.

Len zopár „detailov“

Po prvé, ak chce Shooty silou-mocou v súvislosti s včerajším protestom hľadať akúsi agresivitu, hoci bol maximálne pokojný, mal by začať na strane odporcov protestujúcich. Tí totiž de facto vytlačili kresťanov spred sídla prezidentky, pričom podľa slov organizátorov ich polícia dokonca varovala pred možnými provokáciami ľavicových radikálov.

Po druhé, zobrazovanie vagabundov s totalitnými maniermi ako kľúčových postáv odboja proti Istanbulskému dohovoru je kolosálnym zavádzaním. Nie sú rozhodujúca politická a ani občianska sila.

Zobrazenie nevinných a slušných žien ako súpera konzervatívcov, na ktorom sa vyvršujú, je tiež hlúposťou na entú. Ak by bol Istanbulský dohovor iba o násilí voči nežnejšiemu pohlaviu, nikto by ho neblokoval a bol by pre nás účinný už niekoľko rokov.

Po štvrté, slogan o Zastavení zla z Istanbulu, ktorý drží „kotlebovec“ s dvojkrížom, nepochádza z dielne jeho súkmeňovcov, ale od farára Kuffu. Ten navyše priamo vyzval na odpolitizovanie celého protestu a vyzval účastníkov, aby ho nezneužívali a chápali skôr ako duchovný zápas.

Za ďalšie, kotlebovci určite nie sú rozhodujúcou silou aktivistov proti Istanbulskému dohovoru a zďaleka netvorili väčšinu či významný prvok vo včerajšom zhromaždení.

Skúste takto zaútočiť na LGBT aktivistov…

Vravíte si, že sa nič nedeje a že ide iba o zjednodušenie? Skúste napríklad v deň LGBT pochodu uverejniť karikatúru, ako oproti jeho účastníkom oblečeným v latexovom sado-maso kostýme, s vibrátorom na čele a so štipcami na bradavkách stojí v opozícii vysmiata šesťčlenná rodinka ako vystrihnutá z amerického katalógu zo 60. rokov.

Autistický škrekot, ktorý by sa pre túto kresbu rozozvučal, by prehlušil aj erupciu sopky Krakatoa. Pokiaľ však podobným deravým spôsobom zaútočíte na kresťanské a konzervatívne spektrum, ozve sa málokto a naopak, nastane hlasný aplaus aj od tých, ktorí radi poúčajú ostatných o kritickom myslení.

Lenže, Shootyho karikatúra nie je len zjednodušená či formovaná iným spôsobom, ktorý by ju čo i len trochu ospravedlňoval. Ide o demagogické veľdielo, v ktorom zmixoval všetky domnelé negatívne vlastnosti svojich oponentov, prisúdil im súpera, proti ktorému ani nebojujú a celkovú atmosféru obrátil naruby.

Ale je to len jeho vizitkou.

— Tomáš Dugovič

Našli ste chybu? Napíšte nám na

Prečo vznikol Denník S

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...