Logo Dennika

Prichádzajúca kríza? Automobilky odpovedajú, či budú prepúšťať

Ilustračná fotografia (Zdroj: SITA)

Slovensko je stále krajinou, ktorá vyrobí najviac áut na počet obyvateľov na svete. Z liniek zišlo minulý rok viac ako 1 milión 80 tisíc automobilov, ale so spomaľovaním nemeckej ekonomiky sa u nás objavujú obavy z prepúšťania v automobilovom sektore. Oslovili sme preto všetkých štyroch výrobcov áut na Slovensku a spýtali sa ich, či chystajú prepúšťanie alebo dokonca odchod zo Slovenska.

Automobilový priemysel tvorí viac ako 12 % HDP Slovenska a ovplyvňuje tvorbu 250-tisíc pracovných miest. Masívne prepúšťanie v tomto sektore alebo dokonca presun jeho výroby do zahraničia by preto pre slovenskú ekonomiku predstavovali vážny problém.

Automobilky Kia Motors Slovakia, Volkswagen Slovakia, Jaguar Land Rover a PSA Group Slovakia vyrobili v roku 2018 dokopy 1 080 000 vozidiel, čo je po poklese produkcie z roku 2017 rekord. Podiel výroby automobilov na celkovej priemyselnej produkcii Slovenska dosiahol minulý rok 46,8 percenta a automobilový priemysel sa na priemyselnom exporte podieľal až 35 percentami.

Slovensko vyrobí až 198 áut na 1000 obyvateľov, teda najviac na svete, ak hovoríme o produkcii automobilov na počet obyvateľov.

Združenie automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) ešte začiatkom roka varovalo, že prichádza náročné obdobie. Firmám dochádzať kvalifikovaná pracovná sila a automobilky preto museli prijať uznesenie, ktorého súčasťou sú aj opatrenia v oblasti duálneho vzdelávania.

Takto je to s prepúšťaním

Denník S sa automobiliek pýtal, či sa v horizonte jedného roka chystajú v slovenských závodoch prepúšťať a či plánujú presunutie výroby mimo Slovenska.

Najväčší zamestnávateľ na Slovensku má dobré správy. „Práve naopak, Volkswagen Slovakia sa aktuálne uchádza o výrobu nového produktu, ktorý by dlhodobo zabezpečil pracovné miesta. Sme odborne aj technologicky pripravení prijať nové produkty bez ohľadu na motorizáciu, čiže aj elektromobily,“ uviedla hovorkyňa VW Lucia Kovarovič Makayová.

Volkswagen ďalej dodal, že vnovej kolektívnej zmluve platnej od 1. 9. 2019 bola dohodnutá garancia zabezpečenia zamestnanosti do budúcnosti.

„Cieľom vedenia spoločnosti VW aj odborovej organizácie je posilniť status sociálne zodpovedného zamestnávateľa s vplyvom na tisícky slovenských rodín, ktoré sa naň môžu spoľahnúť aj v náročnom období. Výsledkom je dohoda o zabezpečení zamestnanosti na najbližších 5 rokov, v rámci ktorej sa spoločnosť zaviazala neuplatňovať skončenie pracovného pomeru z organizačných dôvodov a nadbytočnosti,“ dodala Makayová.

V oprávnených situáciách bude spoločnosť Volkswagen po dohode s odborovou organizáciou využívať pre zachovanie zamestnanosti vopred odsúhlasené nástroje flexibility ako napríklad skrátený pracovný týždeň, konto pracovného času či náhradu mzdy v prípade prekážky na strane zamestnávateľa.

Jaguar Land Rover pokračuje v nábore

Automobilka Jaguar Land Rover, ktorá je od vlani najnovším prírastkom na slovenskom automobilovom trhu pre Denník S uviedla, že má už viac ako 2 200 zamestnancov a stále pokračuje v nábore nových.

Je to v súlade s naším plánom rozvíjať závod na Slovensku, ktorého celková investícia predstavuje 1.4 mld eur,“ uviedla Miroslava Remenárová, manažérka pre firemné vzťahy Jaguar Land Rover Slovakia. Presun výroby alebo prepúšťanie automobilka vylučuje.

Prvým modelom, ktorý sa vyrába v Nitre, je Land Rover Discovery a Nitra bude aj novým domovom ikonického vozidla Land Rover Defender, ktoré uviedla na svetovej premiére na autosalóne vo Frankfurte.

Kia Motors spúšťa výrobu nového modelu

Spoločnosť Kia Motors Slovakia v odpovedi na otázku o prípadnom presunutí výroby do zahraničia uviedla, že závod na Slovensku je dôležitou súčasťou globálnych plánov koncernu Hyundai/Kia a jediným výrobným závodom značky Kia Motors v Európe.

„Po letnej plánovanej odstávke sme spustili výrobu nového modelu XCeed. Zároveň na konci roka začíname s výrobou elektrifikovaných motorizácií modelov Ceed SW a XCeed,“ uviedol Ján Žgravčák, hovorca Kia Motors Slovakia.

Prepúšťanie sa však podľa Kia Motors nedá úplne vopred vylúčiť. „V Kia Motors Slovakia sa neustále snažíme optimalizovať procesy a zefektívňovať výrobu, čo so sebou prináša aj organizačné zmeny. V rámci nich nemôžeme vylúčiť ani takúto možnosť, no vždy postupujeme podľa Zákonníka práce a dotknutým zamestnancom ponúkame iné voľné pracovné pozície v rámci nášho závodu. Našou prioritou je udržať si kvalitných a kvalifikovaných zamestnancov,“ dodáva.

PSA Group Slovakia Denníku S do uzávierky neodpovedali.

Podľa vyjadrení ostatných automobiliek sa v nasledujúcich dvanástich mesiacoch zdá sa nemusíme obávať presunu výroby automobilov mimo Slovenska, hromadného prepúšťania ani obmedzovania výroby v niektorom zo závodov. Zostáva teda len dúfať, že optimistické prognózy automobilového priemyslu na Slovensku sa naplnia.

— Tomáš Pilz

Prečo vznikol Denník S

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...