Logo Dennika

Sopko tvrdí, že profesia učiteľa je znevažovaná. Podľa Lubyovej navýšenie ich miezd svedčí o opaku

Miroslav Sopko a Martina Lubyová - koláž Webnovín (Zdroj: SITA)

Hostia sa ocitli vo vzájomnej konfrontácii v relácii RTVS Sobotné dialógy.

„Stále sme atakovaní. Naozaj už začínam mať dojem, že čím menej urobíte, tým lepšie,“ povedala to v dnešnej relácii Slovenského rozhlasu Sobotné dialógy ministerka školstva Martina Lubyová (nom. SNS). Spolu s ňou v relácii diskutoval člen Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Miroslav Sopko (OĽaNO).

Podľa neho je profesia učiteľa v spoločnosti stále zaznávaná a znevažovaná a učitelia to cítia. „Podľa mňa sa nemôže cítiť byť zaznávaný človek, ktorý je v takej profesii, kde došlo k najvyššiemu nárastu miezd v celej verejnej správe,“ oponovala ministerka.

Hlavnou témou dnešnej diskusnej relácie boli práve platy učiteľov, ich výšku opozícia dlhodobo kritizuje a sťažujú sa na ne aj samotní učitelia. „Dovolím si tvrdiť, že platy učiteľov sa nám podarilo veľmi výrazne navýšiť,“ uviedla ministerka. Podľa nej mzdy v školstve od 1. septembra 2016 do 1. januára 2020 kumulatívne porastú o 36 percent, takéto navýšenie podľa nej doteraz neurobila žiadna vláda. Skokové navýšenie nástupného platu pedagóga predstavuje podľa nej nárast o 9,5 percenta.

Podľa ministerky by nastupujúci učitelia mali výrazné zvýšenie pocítiť až v januári 2020, teda nie hneď v septembri tohto roka. Podľa šéfky rezortu sú učitelia a zamestnanci školstva víťazmi vo zvyšovaní miezd v štátnej a verejnej správe v tomto volebnom období, podľa Sopka zvýšenie stále nie je dostatočné.

Opozičný poslanec upozornil, že plat učiteľa je stále nižší ako napríklad plat pokladníka v supermarkete. Pri platoch učiteľov sa výrazne prejavujú aj regionálne rozdiely. Kým v regiónoch už platy začínajú byť pre učiteľov atraktívne, v Bratislave to tak podľa Sopka stále nie je.

„Nie je tajomstvo, že pokladník v supermarkete zarobí naozaj viac ako učiteľ. Mladých ľudí to do súkromnej sféry láka viac. Peniaze k rozbehu do svojho život naozaj potrebujú,“ povedal poslanec.

Ministerka však uviedla, že zohľadniť v platoch učiteľov výšku nákladov podľa jednotlivých regiónov je technicky náročné, vyžaduje si to zber štatistických dát a určite to nie je úloha, ktorú by bolo možné stihnúť v tomto volebnom období. Zvyšovanie platov podľa výšky životných nákladov by sa podľa nej malo týkať všetkých profesií vo verejnej správe, nielen učiteľov. „Je to veľmi technicky a komplexne náročná otázka,“ povedala.

Hostia diskutovali aj o asistentoch učiteľa. Podľa Sopka ministerstvo zďaleka nepokrylo ich potrebu na školách, ministerka tvrdí, že situáciu majú zmapovanú a nikto nebude o asistentov ukrátený. Kritériá na prideľovanie sú podľa nej nastavené dobre.

Sopko prízvukoval, že systémové legislatívne zmeny v školstve by sa mali diať vládnymi návrhmi zákonov a mali by prejsť riadnym medzirezortným pripomienkovým konaním. Podľa poslanca OĽaNO sú šité horúcou ihlou. „Určite nie sú šité horúcou ihlou,“ oponovala ministerka a dodala, že zákon o pedagogických zamestnancoch prešiel riadnym pripomienkovým konaním.

Hostia sa dotkli aj témy tzv. obedov zadarmo, ktoré presadila vládna strana Smer-SD. Podľa Sopka je problémom, že nie je definovaný pojem „iná strava“, podľa neho tak vôbec nemusí ísť o teplý obed. Ministerka podotkla, že táto téma síce nepatrí rezortu školstva, ale rezortu práce, uviedla však, že zriaďovateľom škôl, ktorí chcú rozširovať počty jedální, vychádzajú v ústrety.

— SITA

Prečo vznikol Denník S

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...