Logo Dennika

Netvárme sa, že Fico nevie čo robí

Robert Fico (Zdroj: SITA)

Predseda Smeru sa včera naoko zastal kotlebovca Milana Mazureka, keď zľahčoval jeho výroky o Rómoch. Avšak, to čo spravil v skutočnosti, bolo len nakreslenie pomyselnej čiary v piesku. V piesku reprezentujúcom voličov, ktorých Smer plánuje do volieb osloviť.

Kotlebova ĽS-NS je naozaj extrémistická strana. Všetky jej symboly, tak ako aj história tejto strany o tom jasne hovoria. To, že sa to dnes snažia jej predstavitelia zľahčovať, nezakryje fakt, že sa Marian Kotleba nechá od 15-ročných detí volať „vodca“. Nedá sa prehliadnuť ani realita, že predstavitelia tejto strany sa pri svojich prejavoch ťarbavo snažia svojou neverbálnou komunikáciou napodobňovať predstaviteľov prvého Slovenského štátu a nacistického Nemecka.

Preto je logické, že ĽSNS má v zuboch veľa ľudí. Sám Mazurek je dokonalá obeť. Do povedomia ľudí prvýkrát vošiel ako „nácek“ v zelenom tričku, keď na proteste proti imigrantom v Bratislave vrieskal na okoloidúcu moslimskú rodinu s deťmi. Jeho extrémistický zápal dokáže nasrdiť nejedného normálne rozmýšľajúceho človeka. Najmä, keď rozumie symbolom ako 14 či 88 alebo prihlúplym úškrnom poslancov ĽSNS, keď sa tvária, že nie sú historici a nevedia, ako to naozaj bolo s holokaustom.

Ale popravde, rasizmus a latentný neonacizmus nie je Ficova volebná hra a na tú jeho ozajstnú hru skočila celá verejnosť aj s navijakom. Fico sa totiž nepridal na stranu Mazureka, ale na stranu priemerného človeka, ktorý vidí len nafúknutú mediálnu hystériu okolo výrokov o „cigánskych asociáloch“.

Rómska problematika a Smer

Smeru a ani Ficovi nikdy rómska problematika nebola cudzia. Už v kampani z roku 2002 bola jednou z tém. Preto rozhorčenie nad Ficovým „posunom“, len ukazuje neznalosť pomerov v najsilnejšej strane.

Smer a najmä Fico budú vždy prispôsobovať svoju rétoriku trhu. Preto ide o pragmatizmus a nie rasizmus. Samozrejme, pragmatizmus vychádzajúci z populizmu. Populizmus je však politický jazyk 21. storočia a my by sme si naň mali zvykať.

Či je to populizmus o dobre, láske a boji so zlom alebo populizmus, ktorý má osloviť široké masy svojou prostorekosťou. Vždy to bude jeden a ten istý štýl komunikácie. Ten je založený na prázdnych frázach, ktoré sú získané z priestoru dôkladnými analytickými metódami.

Kampaň

Teraz si spočítajte okolo seba ľudí, ktorí volajú Rómov „cigáni“. Následne si z tých ľudí oddeľte, koľko z nich má pocit, že väčšina Rómov nie je prospešná pre spoločnosť. A nakoniec, výsledné číslo dajte do pomeru k ľuďom, ktorí sa pri slove „cigáň“ začnú rozčuľovať, že ide o rasizmus. Rozdiel medzi týmito dvomi skupinami vám napovie o tom, aký výsledok aj napriek kritike zo všetkých strán zožal Róbert Fico svojím včerajším prejavom.

Najzaujímavejším na tom je fakt, že Fico si nemusel dať ani príliš veľkú námahu s propagáciou svojho vyjadrenia. Každá jedna reakcia, či pozitívna alebo negatívna, mu zvyšuje dosah. A tak mu liberálne médiá, ale i politickí oponenti urobili lepšiu reklamu ako kampaň za státisíce eur. A volič? Ten si už urobí obrázok sám.

— Jozef Hrabina

Prečo vznikol Denník S

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...