Logo Dennika

Tvrdý brexit? Medzi najviac zasiahnutými krajinami môže byť aj Slovensko

Ilustračný obrázok (Zdroj: SITA)

Takzvaný tvrdý brexit bez dosiahnutia vzájomnej dohody medzi Spojeným kráľovstvom a Európskou úniou bude mať mimoriadne tvrdé dopady. A nielen na tie najsilnejšie ekonomiky v EÚ priamo napojené na britský trh. Ohrozené je aj Slovensko a jeho susedia. A práve takýto brexit sa podľa všetkého stane koncom októbra realitou. Dopady mapuje štúdia belgických akademikov.

Britský premiér Boris Johnson trvá na tom, že je nutné zmeniť časti dohody o vystúpení Veľkej Británie z Európskej únie ešte pred termínom definitívneho odchodu. Ten je nastavený na 31. októbra. Brusel však odmieta zmeniť podmienky dohody a na ďalšie rokovania už nezostáva veľa času.

Ak nedôjde k brexitu podľa dohody, tak Británia nebude mať k dispozícii prechodné obdobie na prichystanie administratívy ani žiadne právne záväzné záruky v oblasti migrácie, obchodu, hraníc či európskej legislatívy vzťahujúcej sa na Britov žijúcich v krajinách EÚ. Viaceré členské štáty EÚ však prisľúbili, že občania Británie budú mať u nich isté prechodné obdobie zaručené všetky práva občanov členských krajín. Do akej miery a na ako dlho? To sa výrazne líši v závislosti od jednotlivých krajín.

Takzvaný tvrdý brexit je stále pravdepodobnejší a podľa niektorých analytikov bude mať vážne dopady aj na slovenskú ekonomiku. Mohli by sme byť dokonca jednou z najhoršie zasiahnutých krajín. Británia je totiž obrovský trh pre nemecké autá, ktoré sa vyrábajú práve na Slovensku. V prípade, že sa veľkí hráči nedohodnú, bude teda trpieť aj naša ekonomika.

Dôsledky brexitu na zamestnanosť v EÚ

Potenciálne dopady brexitu, či už s dohodou alebo bez nej, mapuje štúdia fakulty ekonomiky a obchodu v belgickom Leuvene. Jej závery jasne ukazujú, že predpoklad, podľa ktoré sa mal brexit týkať iba veľkých ekonomík západnej Európy susediacich s Britániou, bol chybný.

Zistenia publikované v štúdii belgických akademikov varujú, že krajiny ako Slovensko, Poľsko, Česká republiky, Rumunsko, Maďarsko ale aj Švédsko zaznamenajú v každom prípade výrazný úbytok pracovných miest v niektorých odvetviach. Brexit, či už s dohodou alebo bez nej, je teda široký celoeurópsky problém.

Straty, ktoré európska dvadsaťosmička utrpí v prípade, že sa Londýn včas dohodne s Bruselom, sú podľa belgickej štúdie podstatne menšie, ako to čo nastane v prípade tvrdého brexitu bez dohody.

S dohodou a bez nej

V prípade dosiahnutia dohody medzi Londýnom a Bruselom stratí zvyšných 27 členských štátov EÚ dohromady 0,38 percenta HDP a príde o približne 280-tisíc pracovných miest. Veľká Británia by v takomto prípade prišla o 1,2 percenta HDP a okolo 140-tisíc pracovných miest.

Oveľa horšie je to však v prípade tvrdého brexitu. Pri tomto, stále pravdepodobnejšom scenári, by sa ekonomické straty európskej dvadsaťsedmičky vyšplhali na 1,54 percent HDP Európskej únie a členské krajiny by dohromady prišli až o 1,2 milióna pracovných miest. Ešte horšie by na tom bola Británia, ktorej by klesol hrubý domáci produkt o 4,4 percenta a „stratilo“ by sa vyše pol milióna pracovných miest.

Úbytok pracovných miest po brexite sa celkom určite prejaví aj v automobilovom priemysle a tým pádom aj na Slovensku, keďže naša krajina je svetovým lídrom vo výrobe áut v prepočte na obyvateľov. Nemecké automobilky, vo veľkom exportujúce na britský trh, totiž vyrábajú svoje vozidlá aj na Slovensku. V prípade klesajúceho odbytu  pritom môžeme očakávať, že Nemci budú hľadať cesty ako neprepúšťať v domácich fabrikách, ale práve v zahraničí.

— Tomáš Pilz

Prečo vznikol Denník S

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...