Logo Dennika

Šibačka v nemilosti progresívcov

Ilustračný obrázok (Zdroj: Pixabay.com)

Otec sa spolu so synmi vyberie do prírody nazbierať vŕbové prútie a upletie im korbáč. Už od skorého rána vo veľkonočný pondelok v lokálnych krojoch, za sprievodu živej hudby a na konskom povoze navštevujú blízkych, kde symbolicky šibú a oblievajú dievčatá a ženy. Po priateľskom posedení, najedení sa a pripití si dostanú výslužku a presunú sa ďalej.

To je ideálny obraz veľkonočného zvyku typického len pre naše končiny a žiaľ aj zvyku, ktorý sa dostáva pod čoraz väčšiu paľbu liberálnych extrémistov. Denník N ho napríklad v krátkom komentári k obrázku Cynickej obludy zúžil na „mlátenie všetkého, čo nemá penis“.

Hoci podobná kritika prichádza z radov mestskej elity, ktorá s praktickou podobou tejto tradície pestovanej najmä na vidieku nemá žiadne reálne skúsenosti (čo je asi aj hlavný dôvod jej skreslených hororových predstáv) stojí za to zhrnúť tri hlavné výhrady.

V prvom rade, tradície vraj netreba dodržiavať len pre to, že sú tradíciami. Súhlasíme. Neplatí to však pokiaľ ich hodnota tkvie v nevinnej zábave a spájaní rodín a priateľov, ktoré sú počas zvyšku roka odlúčené. Pokiaľ chcú liberálni kritici operovať s týmto argumentom, patrilo by sa vzápätí dodať, ktoré tradície považujú naopak za tie dobré a hodné zveľaďovania a zachovania. Človek sa totiž pri spôsobe ich uvažovania neubráni dojmu, že ich je málo, prípadne žiadna.

Za druhé, šibačka údajne slúži ako zámienka na ubližovanie ženám. V okrajových prípadoch sa to žiaľ stáva, no to je dôvod na individuálny postih, nie celoplošné zrušenie sviatku. Princíp akejsi kolektívnej viny by tu platiť nemal, alebo sa mýlime? Kľúčové pri šibaní či oblievaní žien je to, že ide o symbolickú činnosť. Pokiaľ nemá niekto kapacitu odhadnúť mieru, je to samozrejme hlúpe a podobné správanie netreba zľahčovať.

Šibačka či oblievačka vraj slúži iba na prejedanie sa a opitie. Touto logikou potom môžeme uvažovať aj o zrušení Vianoc či hodov. Aj tieto sviatky totiž patria medzi obdobia, počas ktorých má človek svoj zlozvyk obžerstva najmenej pod kontrolou. No zrejme sa zhodneme na tom, že tadiaľto cesta nevedie.

Veľkonočné sviatky a spôsob ich slávenia je súčasťou našej kultúrnej výbavy a identity. V časoch, kedy sa vďaka kozmopolitným politickým ambíciám kladie dôraz na hanenie národa ako takého nám treba naopak viac šibačky, nie menej. Rozmýšľajme o tom ako našim zvykom vrátiť hlbšiu podstatu, majme pri tom prázdnejšie bruchá a plnšie hlavy, no nezapierajme samých seba.

— Tím Denník S

Prečo vznikol Denník S

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...