Logo Dennika

USA po masakroch: Môžu za to počítačové hry, tvrdia republikáni

Ilustračný obrázok (Zdroj: Pixabay.com)

Čo je za streleckými útokmi v USA? Americký prezident Donald Trump si myslí, že dôvodom môžu byť počítačové hry. Opakuje sa tak už pravidelný scenár. 

Dva strelecké masakre v Spojených štátoch za posledný víkend opäť otvorili „nekonečnú“ debatu. Už pravidelne sa po podobných nešťastiach totiž vynárajú otázky, aké prostredie alebo vnútorné motívy prinútia ľudí k vykonaniu takýchto zločinov.

Častým cieľom politikov sú už tradične počítačové hry. Donald Trump vo svojom vystúpení vyhlásil, že „musíme prestať glorifikovať násilie v našej spoločnosti.“ Pod tým myslí aj všadeprítomné „násilné“ hry.

Odvracanie zraku od koreňa problému

Ide teda o rovnaký názor, aký vyjadrili republikánsky texaský guvernér Dan Patrick alebo jeho stranícky kolega a člen Snemovne reprezentantov Kevin McCarthy. Patrick deň po útoku vyzval, aby federálna vláda „spravila niečo s herným priemyslom.“ McCarthy dodal, že podľa videí a fotiek z útokov je vidieť, že ide o podobné situácie, aké je možno vidieť aj vo videohrách.

Viniť počítačové hry alebo iné formy zábavy za násilné konanie ľudí nie je ničím novým. Podľa denníka Independent sú videohry bežný cieľ republikánov po podobných masakroch. Dôvodom má byť záujem na odvrátení pozornosti od návrhov, ktoré by mohli obmedziť aspekty legálneho držania zbraní.

Skutočný efekt hier

Herný priemysel sa pochopiteľne bráni. Mnoho zástupcov spoločností, ktoré hry vyrábajú, ale aj nezávislí experti, tvrdia, že neexistuje priama spojitosť medzi hraním hier a rastom agresívneho správania.

„Viac ako 165 miliónov Američanov rado hrá hry a miliardy ľudí na svete ich hrá tiež,“ povedala vo svojom vyhlásení Asociácia pre herný softvér (ESA – Entertainment software association).

V roku 2011 dokonca Najvyšší súd zrušil zákon v štáte Kalifornia, ktorý mal zakázať predaj videohier, ktoré obsahujú násilie. Dôvody pre tento krok vyhodnotil ako nedostatočné.

Štúdia z roku 2014, na ktorej sa podieľali vedci z dvoch amerických univerzít, vyvrátila možnú spojitosť medzi hraním hier a konaním násilných činov. Vo výsledku dokonca dokázala, že hranie počítačových hier môže viesť k zníženiu páchania násilných činov.

K téme vplyvu počítačových hier na násilné trestné činy teda zatiaľ neexistuje všeobecný konsenzus. Všetko však nasvedčuje tomu, že prípadné prepojenie nebude príliš veľké a americkí politici sa pri hľadaní riešenia problému masových streleckých útokov budú musieť pozrieť inam.

— Juraj Orolín

Prečo vznikol Denník S

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...