Logo Dennika

FOTO Novou ozdobou švédskeho kostola je maľba černošsko-belošských párov gayov a lesieb v raji

Švédsky kostol, ilustračná fotografia (Zdroj: Pixabay.com)

Jedna z cirkevných farností vo švédskom Malmö sa od včera môže tešiť novému umeleckému prírastku. Je ním maľba s tematikou biblického raja. Na tom by nebolo nič zvláštne, pokiaľ by nezobrazovala homoerotickú pózu dvoch belošsko-černošských párov. Kým mnohí neskrývajú pobúrenie, miestna farárka je nadšená.

Autorkou kontroverzného obrazu je švédska homosexuálna umelkyňa Elisabeth Ohlssonová-Wallinová, ktorá sa tematike LGBT venuje dlhodobo. Pri tvorbe sa mala inšpirovať známym maliarom z obdobia reformácie Lucasom Cranachom a jeho vtedajšími výtvormi.

Maliarka sa však zviditeľnila už mnohokrát v minulosti. Pred niekoľkými rokmi napríklad zverejnila obraz, kde bol Ježiš pri poslednej večeri zobrazený ako transexuál a rovnako aj jeho 12 apoštolov. Výstava putovného diela svojho času vyvolala taký rozruch, že napríklad v Srbsku ho museli nepretržite strážiť ozbrojení ochrankári.

Jej čerstvé vyobrazenie bolo do „božieho stánku“ umiestnené k príležitosti začiatku nového adventného obdobia a ukážka dvoch rasovo zmiešaných párov lesieb a gayov má byť podľa švédskej cirkvi symbolom jej inkluzívnosti. Podľa tamojších médií bude obraz zavesený konkrétne v blízkosti starého oltára.

„V nedeľu sa píše história. Jediný švédsky LGBT oltár od Elisabeth Ohlssonovej Wallinovej dostal kostol sv. Pavla v Malmö. Samozrejme visí v zbore vedľa „starého“ oltára. Sme veľmi šťastní a hrdí,“ napísala na twitter tamojšia farárka Helena Myrstenerová.

Obraz v kostole v Malmö

V tlačovej správe, ktorú švédska evanjelická cirkev (od roku 2009 povoľujúca homosexuálne sobáše) k odhaleniu obrazu vydala, sa uvádza, že maľba „ukazuje, že v raji je miesto pre všetkých bez ohľadu na to, koho milujeme a ako sa identifikujeme“.

Kňažka Sofia Tunebro sa v krátkom rozhovore pre štátnu televíziu SVT posťažovala, že dokým nebol tento obraz vyvesený, „boli v dielach kostola zastúpení iba muži“, ale teraz už sú vraj „všetci“. Obraz podľa nej obsahuje „veľmi pozitívny pohľad na sexualitu“, nachádzajú sa v ňom „falické symboly“ a hada indentikovala ako „transexuálnu ženu“.

Odhalenie maľby však sprevádzali aj negatívne reakcie. Podľa niektorých užívateľov na sociálnych sieťach nemá nič dočinenia s kresťanskými hodnotami, ale ide iba o politický aktivizmus.

Ďalší zase pripomínajú verše zo Svätého písma, podľa ktorých je homosexualita hriechom alebo posmešne poukazujú na to, že Švédska evanjelická cirkev takto kontraproduktívne (ne)bojuje s odlivom členov.

Kým sa k nej totiž v roku 1972 hlásilo takmer 95 % populácie, v súčasnosti je to iba niečo vyše polovice.

—  Tomáš Dugovič

Prečo vznikol Denník S

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...