Logo Dennika

Vedci zmapovali Saturnov mesiac Titan, obsahuje rieky aj moria

Titan (Zdroj: NASA)

Geológovia pomocou záberov z misie Cassini boli schopní zostaviť geologickú mapu mesiaca Saturnu. Titan, ako je tento mesiac nazvaný, obsahuje uhľovodíkový kvapalný cyklus. To znamená, že na povrchu prší, tečú tu rieky a existujú jazerá či moria.

Nové geologické mapovanie Titanu môže odhaliť, ako vyzerala Zem v minulosti. Na mesiaci planéty Saturn totiž existuje cyklus kvapalín podobný ako na našej planéte. Titan rovnako obsahuje komplexné molekuly, ktoré sú nevyhnutné pre vznik života.

Teleso taktiež obsahuje množstvo kvapalín, bohužiaľ však nejde o vodu. Na mesiaci sa vyskytujú v kvapalnom stave uhľovodíky ako metán a etán. Titan je totiž extrémne chladný, takže tieto (u nás bežné) plyny sa tu nachádzajú v tekutom skupenstve.

Povrch podobný Zemi

„Napriek odlišným materiálom, teplotám a gravitačným poliam medzi Zemou a Titánom, mnoho prvkov povrchu je podobných medzi týmito dvoma svetmi a môžu byť interpretované, ako výsledky rovnakých geologických procesov,“ hovorí Rosaly Lopesová, planetárna geologička z NASA.

Lopesovej skupina využila na svoj výskum dáta z misie družice Cassini, ktorá sa nachádzalo na orbite Saturnu 13 rokov. Okolo Titánu preletela viac ako 120 krát a vďaka svojmu radaru dokázala „nazrieť“ pod husté oblaky mesiaca.

Prší tu a tečú rieky

Na novej mape sa taktiež významne podieľal David Williams, geológ z Arizonskej univerzity, ktorý v minulosti pracoval s radarovými obrazmi Venuše počas misie Magellan.

Podľa Williamsa je tento mesiac nesmierne zaujímavý. „(Uhľovodíky) tam pršia, tečú v potokoch a riekach, zbierajú sa v jazerách a moriach a nakoniec sa odparia do atmosféry. Je to fascinujúci svet,“ hovorí vedec.

O výskume bola publikovaná štúdia, ktorú si v anglickom jazyku môžete prečítať TU.

Geologická mapa Titánu (Zdroj: Nature.com)