Logo Dennika

Prezidentské voľby priniesli zmenu

Ilustračný obrázok (Zdroj: Pixabay.com)

Prezidentské voľby priniesli zmenu v podobe prvej prezidentky v histórii Slovenska. Čo sa týka metafyzických zápasov so zlom, ktoré naša nová prezidentka hodlá zvádzať, tak na tie si budeme musieť počkať.

No hodnotiac funkčné obdobie jej ideového sú-pútnika a predchodcu Andreja Kisku, boj so zlom sa očakávať príliš nedá. Pretože ten patrí do fantasy literatúry a naša ústava sa do tohto žánru neradí- i keď to tak občas môže vyzerať. Okrem námetu na strhujúci fantasy román však z prezidentských volieb vyplýva nasledujúce:

1. Ľudia volili zmenu. V prvom kole anti-establishmentoví kandidáti aj s Čaputovou získali dovedna 66%! (áno boj proti „skorumpovanému a nespravodlivému systému“ je anti-establishment)

2. Podpora krajne vyhranených politických hnutí. Aj na celo-európskej úrovni to vyzerá na posilnenie buď národno-konzervatívnych, alebo neoliberálnych hnutí (progresívno-liberálnych). To sa potvrdilo aj u nás. Stred politického spektra slabne, ľudia volia zmenu.

3. Populizmus ako „multižánrový“ trend. Tím Zuzany Čaputovej postavil jej kampaň na učebnicovom príklade populizmu- dobro vs. zlo, slušnosť vs. neslušnosť, zmena, spravodlivosť. Znamená to, že nie len národno-konzervatívne strany používajú populizmus.

4. Druhé kolo prezidentských volieb malo najnižšiu účasť v histórii Slovenska. To síce neuberá na legitimite novej prezidentky, no vykazuje to nechuť voličov vyberať si z ponuky.

5. Rekordy v nákladoch na kampaň. Kampaň pani prezidentky bola rekordne drahá, čo ukazuje že trendy v politike diktuje marketing a nie politická práca- teda forma a nie obsah.

6. Porážka SMERu? Je pravda, že SMER má vďaka svojim kauzám limitovaný výtlak a ľudia sú pri tejto strane jemne povedané, rezervovaní. No treba dodať, že SMER si uhájil svoje aktuálne preferencie. 750 tisíc voličov nie sú všetko voliči SMERu, ale tých cca 30% v parlamentných voľbách by sa tam zrejme našlo. Na straníckej úrovni SMER zrejme teda príliš nestratil.

7. Debakel SMERu! Maroš Šefčovič bol profesionálne najkvalitnejším kandidátom na prezidenta v samostatnej histórii Slovenska. Je to skúsený diplomat a jeden z najvyššie postavených členov Európskej komisie. Šefčovič sa okamžite stal favoritom prieskumov, avšak jeho kampaň akoby z inej planéty dala možnosť Čaputovej roznosiť kandidáta SMERu na kopytách a drvivo zvíťaziť.

8. Chcel SMER vyhrať? Miestami človeku pripadala kampaň Maroša Šefčoviča, ako keby ani nechcel vyhrať. Ako päsť na oko pôsobí rozhodnutie navštevovať MDŽ plné už rozhodnutých voličov SMERu, miesto oslovovania tých nerozhodnutých. Absentuje i snaha o nájdenie cesty ku konzervatívnemu voličovi v kombinácii so zle zohranou anti-kampaňou proti Čaputovej. Otázka znie, chcel si SMER len potvrdiť svoje preferencie?

8. Rozkol v SMERe. Je pár dní po voľbách a je jasné, že v najsilnejšej politickej strane to vrie. Dlhodobo sa hovorí o nutnosti generačnej výmeny v strane a zakaždým sa takejto výmene vedenie SMERu úspešne vyhlo. Uvidíme koniec línie Roberta Fica?

Čo nám však hovorí celkový výsledok. Zuzana Čaputová s podporou celej opozície, mimoparlamentných strán a MOST-Híd, so zrejme najdrahšou kampaňou v histórii Slovenska, získala milión a päťdesiat tisíc hlasov. V posledných parlamentných voľbách SMER samotný získal 730 tisíc hlasov (28%). Ak by sme teda brali do úvahy, že účasť v parlamentných voľbách býva do 60%- cca 2,8 milióna voličov. Tak aj napriek takejto masívnej podpore by blok strán za novou prezidentkou nezískal ani 40% hlasov. Avšak, „boj so zlom“ zrejme nedosiahol želaný efekt, zatiaľ čo prišlo vyhroteniu nálad medzi ľuďmi a doslova k militarizácii internetového priestoru. Samozrejme, nie je na mieste marginalizovať víťazstvo našej novej prezidentky. Nezostáva nič iné, len popriať pani prezidentke nemajúcej žiadnu politickú skúsenosť šťastnú ruku poradcov, ktorí za ňu budú robiť politiku. Tak ako sme si už zvykli od jej predchodcu.

— Tím Denník S

Prečo vznikol Denník S

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...